14 KASIM DÜNYA DİYABET GÜNÜ

 

                                                                                  DİYABET NEDİR? 

Diabetes Mellitus (DM), pankreasın yeterli insulin üretememesi veya vücudun ürettiği insülini etkili bir şekilde kullanamaması sonucu oluşan ömür boyu devam eden kronik ve insülin üreten hücrelerin azalması ile devam eden bir hastalıktır.

 

Kişi Diyabet Olduğunu Nasıl Anlar?

Diyabetli kişilerde sıklıkla aşağıdaki belirtiler görülür;

Aşırı susama ve su içme
Sık sık idrara çıkma
Kilo kaybı
Aşırı iştah ve çok yeme
Bulanık görme
Cilt enfeksiyonları
İyileşmeyen yaralar
Halsizlik

Tip I diyabetin belirtileri daha erken yaşlarda ortaya çıkar. Tip II diyabetli hastaların bir kısmında teşhis edildikleri anda yukarıdaki şikâyetler söz konusu olmayabilir.

                                                           Kimlerde Diyabet Gelişebilir?

Yakın akrabalarında diyabet olanlar risk altındadırlar.
Yaş artışıyla beraber diyabet gelişme riski artar.
40 yaşın üzerinde ve şişman kişiler diyabete yatkındırlar.
Gebelikte diyabet gelişen kadınlarda ileriki yıllarda Tip II diyabete yakalanma sıklığı çok fazladır.
Eğer bir kişide Tip II diyabet varsa ailenin diğer üyeleri de risk altındadır.

Tip II diyabet için risk faktörleri 

Aşırı kilo
Hareketsiz yaşam tarzı
Ailede diyabet hikâyesi

Vücut Kitle İndeksi (BMI) 30 ve üzerinde olanların diyabete yakalanma riski normal kişilere göre 5 kat fazladır.

Diyabetin Tanısı:
12-13 saatlik açlık kan şekerine bakılması uygundur.
• Açlık kan şekeri 126 mg/dl’den yüksek ise,
• Diyabet belirtileri bulunuyor ve rastgele ölçülen kan şekeri düzeyi 200mg/dl’den yüksek ise,
• Şeker yükleme testi sırasında kan şekeri düzeyi 200mg/dl veya üzerinde ise,
Yukarıdaki kriterlerden birisi söz konusu ise o kişi diyabetli olabilir ve doktora başvurmalıdır. Şeker Yükleme Testi olarak bilinen Oral Glukoz Tolerans Testi (OGTT), diyabet tanısında çok önem taşır.

Tip 2 Diyabet Ve Komplikasyonlarından Korunmak İçin Aşağıdaki Tedbirler Önerilmektedir:

  • Boya uygun vücut ağırlığı hedeflenmeli ve bu ağırlığın korunmasına çalışılmalıdır.
  • Yeterli ve dengeli beslenmeli; günde en az 5 (beş) porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.
  • Şeker gibi basit karbonhidratlar günlük enerjinin ≤%10′ unu aşmamalı, basit karbonhidratlar yerine kuru baklagiller, tam tahıl ürünleri tercih edilmelidir.
  • Günlük alınan tuz miktarı 5 gr’ı aşmamalıdır.
  • Fiziksel olarak aktif olunmalıdır. Haftanın en az 5 günü, düzenli olarak en az 30 dk orta yoğunlukta aktivite (örneğin tempolu yürüme egzersizleri) yapılmalıdır. Kilo kaybı sağlanması için daha fazla fiziksel aktivite yapılması gereklidir.
  • Sigara kullanılmamalı ve aşırı alkol tüketiminden kaçınılmalıdır.
  • Diyabetin komplikasyonlarından korunmak için erken tanı şarttır.

 

 

Dr. Feramiş Ender GÜNGÜNEŞ

İl Halk Sağlığı Müdürü

20151113_114407 20151113_114436 20151113_114530 (1) 20151113_114658 20151113_125719